Mire jó a cink?

Közzétette: Admin  | Hozzászólás

 

A cink egy úgynevezett esszenciális nyomelem. Nagyon kis mennyiségre van szüksége az emberi szervezetnek, de az nagyon hiányzik, ha nincs. Sok szempontból beavatkozik a sejt anyagcseréjébe:

 

- kb. 100 enzim működéséhez szükséges,

 

- szerepet játszik az immunrendszer működésében,

 

- cink szükséges a fehérjeszintézishez, a DNS szintézishez, sejtosztódáshoz,

 

- támogatja a normális növekedést és fejlődést a terhesség alatt, gyermekkorban és serdülőkorban,

 

- szükséges a megfelelő ízérzékeléshez és szagláshoz,

 

- a cink döntő szerepet játszik a neuronok kommunikációjának szabályozásában, amely befolyásolja az emlékek létre jöttét és a tanulás folyamatát.

 

A szervezet cinkegyensúlyának egyik nagy problémája hogy  nem rendelkezünk speciális cink-tároló rendszerrel, emiatt az egyensúly fenntartásához szükséges a napi cinkbevitel

 

Mi jellemzi a cink hiányt?

 

A cinkhiány jele lehet a növekedés visszamaradása, étvágytalanság, az immunrendszer csökkent működése. Súlyosabb esetben hajhullás, hasmenés, a szexuális érés elhúzódása, impotencia, szem és bőrelváltozások, fogyás, nem megfelelő sebgyógyulás, az ízérzés és a szaglás hiánya, letargia. Ezek a tünetek azonban nem specifikusak gyakran előfordulnak más betegségekkel kapcsolatban is.

 

A cinkhiányt laboratóriumi méréssel igen nehéz megállapítani mivel a cink eloszlik az egész testben, mint a fehérjék és nukleinsavak alkotórésze. Aránylag normálisnak tűnő laboratóriumi értékek mellett is mutatkozhatnak a súlyos cinhiány jelei. Emiatt inkább a kockázati tényezőket kell figyelembe venni és összefüggésbe hozni a tünetekkel.

 

Ilyen kockázati tényezők az elégtelen kalória bevitel, az alkoholizmus, az emésztőszervi betegségek. Ha ezek a betegségek társulnak a cinkhiány tüneteivel, akkor érdemes megfontolni a cinkpótlást.

 

Immunrendszer

 

Súlyos cinkhiány esetén az immunrendszer működése nagymértékben csökken, sőt enyhe, vagy közepes cinkhiány is károsítja a természetes killer-sejtek működését. A testnek szüksége van cinkre a T-sejtek felépítéséhez és aktiválásához. A cinkhiányban szenvedők immunrendszerének hiányos működését azonban cinkbevitellel korrigálni lehet. Ezek a változások az immunrendszer működésében megmagyarázzák, hogy miért jár együtt a cinkhiány súlyos betegségre való fogékonysággal és arra, hogy a fejlődő országokban élő gyermekek és idősek miért fogékonyabbak a tüdőgyulladásra és más fertőző betegségekre.

 

Sebgyógyulás

 

A cink segít fenntartani a bőr és a nyálkahártyák egészségét. Olyan krónikus lábszárfekélyek esetén, amikor ez krónikusan alacsony szérum cinkszinttel párosul érdemes a cinkpótlást kipróbálni.

 

Hasmenés

 

A fejlődő országokban a gyermekkori halandóság egyik leggyakoribb oka a hasmenés. A cinkhiány miatti elváltozások az immunrendszer működésében hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyerekek fokozottabban érzékenyek a fertőzésekre. Például azokra, amelyek hasmenést okoznak és az amúgy is alultáplált gyermekekben ez súlyos következményeket okoz. A fejlődő országokban végzett vizsgálatok kimutatták, hogy cinkpótlás hatására csökken a fertőzések súlyossága és időtartama. Pár napon keresztüli cinkpótlás jelentősen javít a helyzeten. A WHO szerint évente 1,6 millió 5 éven aluli gyermek esik áldozatul a hasmenéses járványoknak. Ezért az UNICEF ajánlást dolgozott ki ezekre az esetekre. Heveny gyermekkori hasmenés esetén napi 20 milligramm cink ajánlott 10-14 napon keresztül (vagy 6 hónapos kor alatt 10 milligramm cink).

 

Nátha

 

Itt aztán mindenféle vizsgálatot találhatunk pro és kontra, és ahogy tetszik. Kiindulási alapként a kutatók azt feltételezték, hogy a cink csökkenti a megfázás tüneteinek súlyosságát és a megfázás időtartamát oly módon, hogy közvetlenül gátolja a rhinovírus megtapadását a nyálkahártyán és ott a szaporodását. Kutatások sorozata bizonyítja (amelyeket orrcseppekkel, orrgélekkel, szopogatható tablettákkal, cink-szulfáttal cink-gluconáttal, cink-acetáttal, cink orotáttal végeztek) hogy a leghatékonyabb nátha ellenes cink-készítmény a szopogatható tabletta, melynek alkalmazását a tünetek megjelenését követően az első 24 órában kell elkezdeni. Így a nátha időtartamát és a tünetek súlyosságát egyaránt csökkenteni lehet.

 

Az időskori makuladegeneráció esetében (AMD) a látásromlás megakadályozását hivatott összetételeknek is alkotórésze a cink, de itt inkább a progresszió kockázatának csökkentésében vesz részt.

 

Még egy ok a cinkhiányra, ha valaki vaskészítményeket szed

 

 

A vashiányos vérszegénység szintén eléggé elterjedt a terhes nők, kisgyermekek esetében. Emiatt sokan szednek vaskészítményeket. Ha valaki naponta 25 milligrammnál nagyobb vastartalmú készítményt szed nagy valószínűséggel cinkhiánya lesz. Ennek oka az, hogy a nagy mennyiségű vas korlátozza a cink felszívódását.  Jó tanács: a vas kiegészítőt az étkezések között szedjük. Mire a következő étkezés ideje eljön, remélhetőleg a vas elhagyja az emésztőrendszert és nem szól bele a cink felszívódásába. Az élelmiszerekben található természetes vastartalomnak szerencsére nincs ilyen hatása.

 

Miben van nagy mennyiségű cink?

 

Mindenféle nyomelemet, ásványi anyagot a legjobb természetes forrásból pótolni. A cink nagyobb mennyiségben található a

 

- teljes kiőrlésű gabonákban, tejben és tejtermékekben,

 

- a vörös húsokban (marha és disznó egyaránt ), baromfi húsban, osztrigában,

 

- a hüvelyesekben (bab, csicseriborsó)  olajos magvakban (földimogyoró, dió, kesudió, mandula,tökmag).

 

Vegetáriánus étrend esetén a cink biológiai hozzáférése a növényi étrendből kisebb. Ennek oka, hogy a teljes kiőrlésű gabonafélékben és hüvelyesekben nagy mennyiségű fitát van. Ezek a fitátok aztán megakadályozzák az élelmiszerekben levő cink felszívódását. Néhány módszerrel növelhető a cink hasznosítása a vegetáriánus étrendben is, például a magok áztatása (több órán át) főzés előtt, vagy kelesztett termékek fogyasztása, mert a kelesztés során lebomlanak a fitátok.

 

Mennyi kell a cinkből?

 

Mint az elején említettük igen kevés, de arra minden nap szükség lenne.

 

- 8 éves kor alatt 2-5 mg,

- 9- 18 éves kor között kb. 10 mg,

- 19 éves kor felett 10-13 mg (terhes és szoptató nőknek többre van szükségük),

- napi maximális dózis amit még hosszú távon tolerálni lehet felnőttek esetén  40 mg.

 

Ezek az értékek az elemi cink bevitelre vonatkoznak. Az élelmiszer kiegészítőkben különböző vegyületeiben fordul elő a cink, a cink-szulfátnak például csak 23 %-a az elemi cink tartalom.

 

Amire még figyelni kellene cinktartalmú étrend kiegészítők szedésekor

 

A cink a szervezetben kölcsönhatásba léphet gyógyszerekkel. Ennek a kölcsönhatásnak a legegyszerűbb kiküszöbölése, ha a napi gyógyszerektől jól elkülönített időpontban szedjük, mondjuk időben 2 órányi távolságban.

 

Egy legutóbbi tanulmány szerint Európában szinte mindenki cinkhiányos.

 

Forrás

 


Hír kategória : Vitaminokról
Hír címkék: cink, immunrendszer, nátha, cinkhiány, vas, sebgyógyulás

    Ha szeretnél emailben értesülni a legérdekesebb és legfontosabb hírekről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Legnépszerűbb képek a hónapban

    Legnépszerűbb videók a hónapban

      A www.egeszsegter.hu oldalon található információ kizárólag információadás, tájékoztatás céljára szolgál. Nem alkalmas diagnózis felállítására, és nem helyettesíti az orvosi kezelést. Nem állítunk fel diagnózist, nem végzünk kezeléseket, és nem adunk orvosi tanácsokat sem személyes találkozások során, sem az Interneten keresztül. Egészségügyi problémákkal kérjük, minden esetben forduljon megfelelő szakemberhez. Az információ semmilyen körülmények közt nem helyettesítheti a szakorvosi tanácsadást vagy kezelést. A www.egeszsegter.hu minden felhasználójának nyomatékosan felhívjuk a figyelmét arra, hogy tüneteivel a kezelőorvosához forduljon, és ne kezdje saját magát kezelni, illetve ne próbáljon módosítani az orvos által előírt kezelésen, vagy esetleg az orvos által előírt kezelést abbahagyni. A www.egeszsegter.hu tartalma nem használható gyógykezelés kiválasztására, alkalmazására vagy befejezésére. Az oldal tartalma nem helyettesítheti képesített és elismert orvos tanácsát vagy kezelését.
      © 2013 egeszsegter.hu. Minden jog fenntartva!
      Médiaajánlat

      Minden nap friss információkkal szolgálunk a természetes egészség témában! Lájkolj minket!

      LIKE