Egyre gyorsuló klímaváltozás, mindenhol jelen lévő műanyagok, szmogban fuldokló nagyvárosok - az emberiség egyre jobban kihasználja a Földet. De hogyan lehet vajon elérni, hogy folytatódjon a technológiai fejlődés, de ez mégse rontson tovább a bolygónk helyzetén?
A technológia világa bizony alapvetően nem a fenntarthatóság szobra. Lássuk be, a műszaki alkatrészek gyártásától a szükséges energia megtermelésén át a logisztika kiszolgálásáig egy sor olyan folyamat tartozik ide, amely alapesetben káros anyagok kibocsátásával, a bolygó erőforrásainak elhasználásával jár. Épp ezért a mai tech-cégeknek, gyártóknak és szolgáltatóknak egyaránt elsődleges feladatává vált, hogy tevékenységeik során megelőzzék a káros környezeti hatásokat, vagy innovatív megoldásokkal minimalizálják azt.
Technológia zölden
Ha valaki igazán felelősen gondolkozik a környezet védelméről és a fenntarthatóságról, érdemes olyan gyártók termékeit vásárolni és olyan szolgáltatóknál szerződni, amelyek a lehető legtöbb területen igyekeznek mérsékelni a működésük káros hozadékait. De mégis honnan láthatjuk, ilyen-e a kiszemelt vállalat? Nézzünk néhány példát:
- Olyan termékeket forgalmaz, amelyek gyártása során minél kevesebb környezetre káros anyagot használ
- A termékek borítása, a belső alkatrészek nagy része reciklálható vagy lebomló
- A működéséhez használt energia minél nagyobb hányada származik megújuló forrásokból
- A forgalmazás során minél több újra felhasználható, környezetbarát anyagot használ a csomagoláshoz, a számlázáshoz és egyéb folyamatokhoz biztosít tisztán elektronikus, papírmentes lehetőséget
A fentiek mellett ráadásul egy nagyvállalatnak arra is figyelnie kell, hogy kiterjedt partneri hálózatában is minél nagyobb számban legyen jelen ugyanez a megközelítés. A "zöld ellátási lánc" lényege egy mobilszolgáltatónál például az, hogy az általa forgalmazott készülékek gyártóitól egészen a szervizelést, kiszállítást végző alvállalkozókig mindenki hasonlóan fenntartható módon működjön.
Zöldülés ott is, ahol nem gondolnánk
Egyre fontosabb az elektronikai hulladék kezelésének kérdése is, hiszen a telefonokban és egyéb okoseszközökben még mindig elengedhetetlen néhány olyan alapanyag felhasználása, amely kidobás után terheli a környezetet, vagy csak komoly, költséges munkával semlegesíthető. Épp ez a gondolat indít el egyre több techvállalat, fenntartható mobilszolgálató esetében olyan programokat, amelynek során a használt készülékeket is visszaveszik és lehetőség szerint újrahasznosítják, ezzel kitolva az e-hulladék keletkezésének idejét és visszafogva a mennyiségét.
Hasonló előnyökkel járhat a környezetre nézve az, ha egy techvállalat minél nagyobb arányban helyi partnerekkel dolgozik - ilyenkor csökken a logisztikával járó károsanyag-kibocsátás mértéke. Manapság pedig már az is egyre gyakrabban előfordul, hogy a vállalatok főhadiszállásait, az irodaházakat, a logisztikai központokat és a boltokat minél energiahatékonyabb módon tervezik és építik fel. A geotermikus fűtés és hűtés, a napenergia használata, a zöld növényfalak alkalmazása és több hasonló trükk abban segíthet, hogy ezek az épületek minél kevésbé terheljék a környezetet.
A jó példa ragadós lehet
A távközlési szolgáltatók, technológiai gyártók azzal is elősegíthetik a környezet megóvását, hogy saját példájukat ügyfeleikre "ragasztják át". A fenntarthatósággal kapcsolatos törekvések hangoztatása ugyanis nem csak üres marketing-eszköz: ha a vásárlók azt látják, hogy az általuk beszerzett termékeken kihangsúlyozzák a környezetbarát gyártási folyamatokat, a szerződéskötéskor kiemelik a papírmentes számlázás és ügyintézés lehetőségét, valamint a használt készülékekkel kapcsolatos programokat, ők maguk is könnyebben megérthetik az ilyen lépések fontosságát. Sőt, talán még divatot is teremthet egy ilyen hozzáállás, amikor már talán nem csak az lesz menő, ha valaki extrém drága készülékekkel flangál az utcán, hanem az is, ha egy olyan eszközt használnak, amely a környezetbarát tulajdonságairól híres.