Van az évnek egy különös napja, amit még azok is számon tartanak, akik nem kertészkednek: június 8-a, Medárd napja. A népi időjóslás szerint, ha ezen a napon esik az eső, akkor ne is tegyük el a gumicsizmát egyhamar, mert jön a következő negyven napos nyirkosság, és bizony nem csak a kukorica sírja vissza a napsütést.
De honnan ered ez a különös jóslat? Miért épp Medárd lett az esőfelelős? És miért hisszük el még ma is, hogy egyetlen nap dönthet a nyár sorsáról?
Ki volt Medárd?
Medárd (vagy Szent Medárdus) egy 6. századi frank püspök volt, aki jóságáról, könyörületességéről és csodáiról vált ismertté. A legendák szerint egyszer, amikor gyermekként elkapta egy hatalmas vihar a mezőn, egy sas kirepült fölé és a szárnyait kitárva megóvta az esőtől. Ez a jelenet annyira ikonikus lett, hogy később őt tartották az esőtől védelmező – vagy éppen hozó – szentnek.
És így vált Medárd napja az év egyik legizgalmasabb időjósló dátumává.
A híres mondás: „Ha Medárd napján esik...”
A népi jóslat így szól:
„Ha Medárd napján esik, negyven napig esik.”
„Ha Medárd napja fényes, jó termés lesz, s vidám a nép is.”
„Medárd könnyei negyven napig hullanak.”
Ez nem afféle „talán-majd-lesz-valami” típusú megfigyelés, hanem konkrét és fenyegető: negyven nap eső?! Nem csoda, hogy a néphit különös komolysággal kezelte. A vetemény, a szénakaszálás, a gyümölcsérés – mind függött az időjárástól. Egy hosszan tartó esős időszak nemcsak bosszúság volt, hanem komoly anyagi veszteség is.
Tényleg van benne valami?
Meglepő módon a meteorológia is ad némi alapot a legendának. Június elején valóban gyakoriak a ciklonális áramlatok, amelyek hosszan tartó csapadékos időszakot okozhatnak. Ha épp Medárd napjára esik egy ilyen front, akkor könnyen kialakulhat egy hosszan elhúzódó esős periódus. Az viszont, hogy pontosan negyven napig tartson, inkább már a mitikus szimbolika része – hiszen a negyvenes számot másutt is gyakran használják a hagyományban: negyven napig böjtöltek, negyven évig vándorolt a nép, stb.
A népi időjóslásnak nem is mindig az abszolút pontosság a lényege, hanem az a tapasztalat, ami mögötte van. A régiek figyelték az eget, a széljárást, a páratartalmat, és ezekből a megfigyelésekből alkottak szólásokat, amelyek évszázadokon át működő iránytűként szolgáltak a természet ritmusához.
Népi praktikák Medárd ellen
A néphit természetesen próbálkozott megkerülni a Medárd-napi átkot. Egyes vidékeken például úgy tartották, hogy ha ezen a napon körtét ültetnek, az „elviszi a rossz időt”. Másutt ünnepi miséket tartottak, kérve a szent közbenjárását, hogy tartsa szárazon a földeket. A legpraktikusabb megoldás persze az volt, hogy szénát csak Medárd után kaszáltak, nehogy a váratlan esők tönkretegyék.
És ha már itt tartunk: a régi gazdák sem véletlenül hagyták mindig „egy kicsit későbbre” a nagy nyári munkákat. Tudták, hogy Medárd napjáig bármi megtörténhet – és általában meg is történt.
Medárd ma – mit kezdünk vele?
Ma már kevesen élnek szoros napi kapcsolatban a földdel, de a Medárd-napi időjóslat mégis megmaradt a közös emlékezetben. Talán mert van benne valami szép: egy nap, amikor az ember figyel, vár, kicsit izgul, és újra kapcsolatba kerül a természettel. És ha tényleg esik az eső, egy pillanatra megállunk, és azt mondjuk: „Na tessék, megint igaza lett a régieknek.”
És ezzel valójában nemcsak a hagyományokat tiszteljük, hanem azt a mély bölcsességet is, ami abból fakad, hogy az ember figyeli a természetet – és tanul belőle.
Ha esik, ha fúj, a Medárd-napi jóslat mindig egy kis izgalmat visz a nyár elejébe. És ha netán valóban elered az eső… hát legalább tudjuk, kit hibáztassunk. Vagy inkább: kitől kérjünk egy kis napsütést.