"Ha a boltban minden természetes lenne, nem kéne rárakni, hogy természetes." – mondta egyszer egy bölcs néni a sorban előttem. Ez a cikk nem arról szól, hogy mit ne vegyél – hanem arról, hogyan vedd észre, mit akarnak rád sózni. A cél az, hogy ne dőlj be a színes-szagos csomagolásoknak, a kamu „bio” címkéknek, vagy a „light” csapdáknak, hanem valóban jó döntéseket hozz – és ha lehet, a pénztárcádat se ürítsd ki egy újabb "csak most, csak neked" ajánlatra.
A bolt nem a barátod, de te lehetsz az okosabb
A modern élelmiszerbolt egy szépen berendezett játszótér, ahol a marketingesek a hinta, a csúszda és az összes homokozóvödör – te pedig az a gyerek vagy, aki vagy örömmel beleveti magát, vagy hoz magával egy lapátot és saját szabályokat. És hidd el, nem mindegy, hogy egy 300 forintos „müzli” vagy egy marék dióval és zabpehellyel összeállított reggeli kerül az asztalra.
Címkék nyomában – mi mit jelent, és mit nem?
„Természetes”
Ez a szó egyike a leginkább semmitmondó jelzőknek. Nincs hivatalos meghatározása. A kóla is tartalmazhat „természetes aromát”, ahogy egy chipsbe is csempészhetnek „természetes eredetű” fűszert – attól az még nem háztáji.
„Bio” vagy „organikus”
A „bio” megjelöléshez szigorú EU-s vagy hazai minősítési rendszer kell. A gond az, hogy néha úgy tűnik, mintha bio lenne, de nem az – pl. a csomagolás zöld, levél van rajta, és jól elhelyeznek rajta egy "bio érzésű" szlogent. Mindig keresd a hivatalos zöld levél logót vagy a HU-ÖKO-01 jelzést!
„Hozzáadott cukor nélkül”
Ez nem azt jelenti, hogy nincs benne cukor. Csak azt, hogy nem tettek hozzá külön cukrot – de gyümölcskoncentrátum, szirup, maltodextrin és társai még bőven lehetnek benne.
„Light”
Néha kevesebb zsírt vagy cukrot jelent – de sokszor azt, hogy kivettek belőle valamit, és más felesleges dologgal pótolták. Például a zsírszegény joghurtba keményítőt és aromát pakolnak, hogy ne legyen ízetlen.
„0%”
Ha valami „0% zsír” vagy „0% cukor”, az jól hangzik – de mit kapunk helyette? Sokszor mesterséges édesítőket, adalékokat, állományjavítókat.
Konkrét bolti példák – tipikus trükkök
Színes müzlik – Gyerekeknek szánt, csillogó csomagolás, tele „vitaminokkal” – de nézd meg a cukortartalmat. Egyes gabonapelyhekben több cukor van grammonként, mint egy fánkban. Pozitív példa: a dm bio müzlik között találsz olyat, ami valóban alacsony cukortartalmú, és átlátható az összetétele.
Felvágottak – A „csirkemell sonka” néha csak 60% húst tartalmaz, a többi víz, zselésítő, ízfokozó. Ha már veszel, válaszd azokat, amelyek legalább 90-95% hústartalommal bírnak. Pozitív példa: a Pick Friss termékcsalád egyes termékei valóban magas hústartalommal és kevesebb adalékkal készülnek.
Gyümölcslevek – A „gyümölcstartalom 12%” nem hangzik olyan jól, ha belegondolsz. A többi mi? Cukros víz. Inkább higíts házi szörpöt vagy facsarj narancsot. Pozitív példa: a Sió 100% narancslé vagy a Happy Day 100%-os sorozata megbízhatóbb választás, ha nincs kéznél friss gyümölcs.
„Házi” néven futó pékáru – A legnagyobb trükk! Házi jellegű? Aha. Fagyasztott, előre gyártott, adalékokkal teli – csak sütőben pirították meg reggel. A valódi házi kenyér pár hozzávalóból készül. Pozitív példa: a Lipóti pékség sok üzletében valódi, hagyományos kovásszal készült kenyereket találni, és az összetétel is korrektül fel van tüntetve.
Amit érdemes nézni
- Összetevők sorrendje számít! Az van legelöl, amiből a legtöbb van. Ha egy müzliben a cukor az első, az nem reggeli, hanem édesség.
- E-számok nem ördögök – de nem is angyalok. Sok közülük ártalmatlan, de van, amit kerülni érdemes (pl. E621, mesterséges színezékek).
- Minél kevesebb összetevő, annál jobb. Ha valamihez kisregény kell, hogy leírják, miből van, az gyanús.
- Ár/kg vagy ár/l: a legjobb barátod! A csomagolás trükközhet, de az egységár nem hazudik.
Végszó – vissza a régi tudáshoz
Régen nem kellett címkéket bogarászni – ismertük a hentest, tudtuk, mikor van friss tej, és a kenyér még megbarnult, nem penészedett. Ma már más világ van, de a lényeg nem változott: tudd, mit eszel – és miért. A tudatos vásárló nem pánikol, hanem kérdez, olvas, és néha azt is mondja: „ezt most nem veszem meg”.
Ez a kisokos nem akar megmondani semmit – csak segíteni abban, hogy a polc előtt ne legyél védtelen. És ha legközelebb meglátsz egy „natúr” feliratú, zöld csomagolású instant rizst, jusson eszedbe: a természet nem csomagol fóliába.
Ne feledd: az okos vásárló nem rohan a „csak ma érvényes” akciók után.